Bieganie jest jedną z najchętniej uprawiany dyscyplin sportowych, zarówno na szczeblu profesjonalnym, jak i amatorsko. Nic dziwnego, skoro do wykonywania tej ruchowej aktywności nie potrzebny jest bardzo drogi specjalistyczny sprzęt ani hale sportowe – wystarczą dobre buty, wygodny strój i odrobina przestrzeni, na przykład ścieżka w parku czy lesie. Nie oznacza to oczywiście, że do biegania podejść można ot tak… „z biegu”. Aby się nie przetrenować, nadwyrężyć mięśni i doprowadzić do kontuzji przed rozpoczęciem przygody z bieganiem koniecznie należy się odpowiednio przygotować.

Przed rozpoczęciem treningów – nie tylko biegania, ale także każdej innej sportowej aktywności warto jest udać się na konsultacje do lekarza i przeprowadzić przynajmniej podstawowe badania (morfologia, mocz, glukoza i EKG). Gdy okaże się, że jesteśmy zdrowi i nie ma żadnych przeciwskazań do podjęcia aktywności fizycznej należy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt – biegowe buty, ewentualnie elektroniczne gadżety, wygodny strój, bidon itp.

Początkowo warto zacząć od marszu, który jest naturalnym ruchem człowieka, a jednocześnie stanowi świetną rozgrzewkę. Podczas marszu krew zaczyna płynąć szybciej, mięśnie rozgrzewają się i stają się gotowe do biegu. Tempo biegu powinno być spokojne, dawać przyjemność i satysfakcję, nie stanowić walki na śmierć i życie. Obrane tempo nie powinno sprawiać problemów z oddychaniem. Z każdym kolejnym treningiem wasza kondycja będzie coraz lepsza, tempo większe, podobnie jak płynąca z aktywności fizycznej satysfakcja. Pierwsze treningi powinny być dosyć spokojne. Starajmy się nie wyeksploatować organizmu zbyt szybko oraz nie zniechęcić się do kontynuowania treningów. Najlepiej ustanowić sobie plan na pierwsze tygodnie i systematycznie się go trzymać. Być może poczujemy sie pewnie i już pierwszego dnia zamiast 15minutowego marszu i 5minutowego biegu przebiegniemy pół godziny, jednak lepsze efekty osiągniemy, jeśli do celu - dobrej kondycji itp. - dochodzić będziemy małymi, a bezpiecznymi krokami.